Таємна сила слова. Хто з нас в дитинстві не мріяв опинитись на місці улюбленого казкового героя? Особисто мені найдужче хотілось побути отим мисливцем, який, врятувавши еіл смерті змію, отримав чудесний дар — став розуміти мову птахів і рослин, всього сущого. І, здається, мрія моя здійснилась, коли я стала вивчати давні заговори, замовляння, заклинання. Читаєш щось иа зразок «На морі, на окіяні, на острові Буяні стояв дуб, під тим дубом—липовий кущ, під тим липовим кущем — чорная руна, на тій чорній руні сиділи змія-скоропєя. Ти, змія-скоропея, уйми своїх лютих змій: зелений, дугових, трав'яних, золотих, золотохвостих...> — і здається, що з тобою розмовляють ліс і воля, звірі і світил г небесні. Цікаво, що в естонському фольклорі цей жанр так і називається — «зміїні слова». Заговори, замовляння, заклинання —одне з найцікавіших явищ духовної культури народу, справжні дорого* цінні перлини душі народної. Збережені ними уламки давніх вірувань і світогляду людини, їх неповторна поетичність і музика в усі часи привертали до цього архаїчного жанру увагу дослідників. Зростаючий в наш час інтерес до традиційних форм народної культури викликав небуваний попит на видання з фольклору, етнографії, народного мистецтва. Що стосується, конкретно, заговорім і замовлень, то інтерес до них пояснюється іде й можливістю їх практичного застосування в народній медицині, психотерапії. В зв'язку s цим вважаємо необхідними кілька коментарів. Мова, слово — одне з найбільших досягнень людства. На вірі в магічну силу слова базуються всі побажання І прокляття. За принципом «що сказано — хай збудеться» складені всі заклинальні формули. Деякі з них стали ЗВИЧНИМИ І ДІЙШЛИ ДО НАШИХ днів м8йжє в НЄЗМІННОМу вигляді: «Доброго дня!», «Спасм біг», «Помагай біг». Інші, маючи вузьку сферу побутування (знахарство), були відомі тільки посвяченим. Знахарі — народні цілителі широкого профілю (лікували травами, були костоправами) — були поважними в колективі людьми. Безкорисливість, чесність, сумлінність, збереження професійної' таємниці—риск, якими вони справедливо пишались. Заговори та замовляння як важливий складник лікувального процесу передавались тільки у спадок дітям або учню. Критерії відбору учня були досить високими І ЗНИЗИЛИСЬ тільки з падінням престижу професії, коли посилились гоніння на ашлхарів (волхвів) церквою. Недопустимою впажалась передача цих знань поганій людині, в «погані руки». Переважна більшість інформаторів, опитаних нами в експедиції, повідомили, що свої знання вони отримали від,одного з батьків невдовзі перед Гх смертю, менше — під старця прохожого, навчились у іншого. З розповідей сучасних знахарів, майже всім їм вищими силами був поданий якийсь знак їхньої особливості. Увісні чи наяву з'являвся сам Бог, святі. За існуючими вимогами, справжній знахар (знахарка), щоб бути в силі («правдивим» дідом, бабою), має попередньо заручитись підтримкою вищих сил, дотримуватись посту, утримуватись від статевих зносин, крім неділі мати ще один «обітний» день, в який повинен відвідувати церкву, за допомогу убогим і бідним не брати плати. У вжитку найбільш відомих сучасних знахарів — де-сяток-півтора замовлянь, менш відомі- обходяться трьо-ма-чотирма. Найбільш популярні заговори від уроків, пристріту, бешихи. Кожне вимовляння супроводжувалось, як правило, певними діями, мали значення час і місце виконання. Повторити заклинання потрібно було три, сім або дев'ять (в особливо тяжких випадках) разів. Людини, яка жила в ладу з природою, шанувала її сили, стихії, намагаючись повернути їх собі на користь Вважалось, що ласкавим словом, підношенням їжі — пирога, куті — можна було заклинати весну, власкавити мороч і бурю. Нашим далеким предкам в світі, що їх,оточував, була знайома кожна травинка, все мало своє ім'я. «Здрастуй, лісе Авраме, земле Тетяне, водо Ульяне!» — так колись, як зі своїми знайомими, вітались а цими стихіями. І тому, коли людина хворіла або щось загрожувало П благополуччю, за допомогою звертались також до них: до вогню, води, вітру, землі. Вода і вогонь очищали тіло І душу, вітер міг віднести хворобу далеко. В заговорах також часто згадуються металеві предмети: ключі, ножі, мечі. Освоєная металів було переломним моментом в історії людської культури, тому перші металеві вироби стали священними, набули магічного значення. Вважалось, що фізична властивість предмета (його здатність різати, сікти, колоти) дійсна і в переносному смислі: ним можна відсікти хворобу, вколоти недобрий погляд. Щоб запобігти зуроченню, рекомендувалось носити з собою якийсь ріжучий чи колючий металевий предмет (згадаймо всім відому шпильку, яку чіпляють малій дитині). З давніх замовлянь встає перед нами поганський світ з поклонінням вогню, лісу, рікам та озерам, космос язичника з центром світу на загадковому острові БуянІ, де росте дуб — міфічне світове першодерево — священне дерево древніх слов'ян, і тому ще один оберег — дуб, навіть коли він не в лісі, а вже у вигляді дверей. Кількість предметів, які потрібні при заклинаннях, потрібна кількість замовлянь — як правило, 3, 7, 9 — магічні числа, що виражають просторово-орієнтаційні уявлення наших предків. Силою всіх відомих їм оберегів, певним ритмом заговору, який, безперечно, діяв на підсвідомість, знахарі намагались впливати на хворобу, ласкаво звертаючись до неї, щоб виманити з людського тіла ( відіслати в місця непроходимі. Особливою увагою користувались домашні тварини. Кожна корова мала не тільки власне ім'я, але, виявляється, ще й своє прізвисько, в залежності від того, в який час доби вона народилась. Бджоли вважались святими комахами і глибоко поважались за працелюбність. Тому і на корову, і на бджіл намагались вплинути також і силою слова. Два тисячоліття існування християнства істотно вплинули на зміст замовлянь. Імена язичницьких богів замінили іменами християнських святих. Обов'язковим перед початком багатьох замовлянь зараз вважається читаним популярної молитви «Отче наш». З'явились також нові заговори — віршовані апокрифи, тобто народні перекази біблійних сюжетів. Часто для посилення лікувальної дії замовляння вводився подвійний ряд оберегів: І ЯЭИЧ- '^шІти^ІвомтілесМ недуг», колись ве забувіли і non мушу Найснльнішим. душевним почуттям в усі часи яклжлі іось кохання, то дарувала безмежне щастя коли ovio взаємним і приносило неймовірні страждання за ко-ханнм без взаємності. Через те і збереглось надзвичайно багато любовних замовлянь. Наші предки сприймали любов ви могутню стихію і иамагались вплинути на неї силою рівних їй природнії стихій —сонця і місяця, води, вогню і землі А оскільки почуття завжди були справою делікатною, то знахарі неохоча брались за «присушування»—хіба що для зміцнення родинного ладу або щоб повернути хлопця, що покинув дівчину яку любив, раптово охолонувши до неї. Приворожити дівчині хлопця, що на мав і не має до неї ніяких почуттів (і навпаки — дівчину до хлопця) вважалось гріхом. Жити з такою «примученою» людиною було важко. В добірці наговорів, що пропонується вашій увазі, представлені всі різновиди цього жанру: від найбільш архаїчних, що існували в ритуальних формах, таких, як закликання весни, дощу, до найбільш пізніх — заговорів проти чар любовних.